Onze huidige maatschappij maakt steeds meer gebruik van internet en digitale devices. Hiermee is de komst en de groei van social media steeds groter geworden en ook die van de influencers. Opvallend aan het influencer marketing effect is, dat de influencers vaak een enorme groep volgers hebben die luisteren naar wat de influencer zegt. Deze manier van marketing is nog relatief nieuw in de marketing wereld, maar het lijkt er al een duidelijke plek te hebben gevonden. Hoe groot het bereik van de influencer precies is, verschilt van het kanaal en de persoon. Maar voor de mensen die zich niet constant op social media bevinden, wat is een influencer nou eigenlijk?
Een influencer kan zich op veel verschillende manieren vormgeven, afhankelijk van het platform naar voorkeur. Maar over het algemeen zijn dit mensen die een grote hoeveelheid volgers hebben, die vertrouwen hebben in de influencer. Als deze influencers vertellen over een product of dienst, dan is de kans groot dat hun volgers hier ook interesse in krijgen. Dit is ook een reden dat het gebruik van influencers een zeer effectieve marketingtool kan zijn.
Hoe bereik je deze influencers?
Influencers die een grote achterban hebben, kunnen zich inschrijven bij zogenaamde influencer marketing bureaus. Deze marketingbureaus fungeren dan als tussenpersoon van de influencer en het bedrijf. Het influencer marketing bureau effect is, dat het bedrijf niet een willekeurige influencer aan zal spreken, maar gekoppeld wordt aan een influencer die past bij de doelgroep van het merk. Het is natuurlijk van belang dat de volgers wel interesse gaan krijgen in dit product. Dit scheelt voor de bedrijven ook veel tijd en bespaart hun de kans op fouten wanneer ze de verkeerde influencer zouden inschakelen. De bedrijven en merken kunnen zich bezighouden met ondernemen, en de marketing bureaus met de marketing onderdelen ervan.
In de praktijk kan er op verschillende manieren een samenwerking tussen het bedrijf en de influencer tot stand komen. Vaak wordt dit gedaan door sponsoring van gratis producten, het organiseren van winacties voor de volgers en het uitdelen van kortingscodes via de influencer. Hoe deze samenwerking precies tot stand komt, verschilt per samenwerking. Sommige bureaus laten de influencer geheel zelf dit vormgeven, de anderen brengen de ideeën voor de content aan.
Maximaal succes via de influencer ads
Ondernemers zullen vaak beschikken over allerlei strategieën om de doelgroep te kunnen bereiken. Maar wie bereikt ze nou beter dan iemand die binnen de doelgroep valt, en vertrouw wordt door vele anderen? Het influencer marketing ads effect is dat doordat de influencer dit product op een niet reclameachtige manier introduceert, de potentiële klanten dit niet als storend zullen ervaren. Zo kan je bijvoorbeeld als bedrijf met een kledingmerk, de influencer jouw t shirt laten dragen in een video op youtube of een foto op hun instagram, waardoor het kledingstuk gepromoot wordt. Ook kan je een campagne in combinatie met een winactie organiseren, zodat mensen enthousiast raken en bijvoorbeeld de posts zullen delen. Op deze manier blijft het raakvlak van de advertentie groot en zal het steeds meer mensen bereiken.